onsdag 6. november 2013

For sensitiv?

Det hender så absolutt at jeg tenker at jeg bare skal la det fare. At jeg ikke skal være så himla sensitiv, ta alt i verste mening. At folk ikke skal være redde for å snakke med meg. Det er jo bare slik man sier. Det er jo bare fraser.

Men så er det nå engang slik at ord er makt. Og bak disse frasene som vi bare sier, så ligger det mange føringer. Antagelser og forventninger for hvordan ting er. For hvordan ting forventes å være. Både bevisst og ubevisst. Og jeg synes faktisk at kategorisering av barn er unødvendig. Ja, faktisk galt. Og jeg lurer oppriktig på om jenter blir mer beskyttet enn gutter av sine fedre. Jeg ønsker faktisk å utfordre antagelsene om at mor er den fremste omsorgspersonen i familien. Jeg er ikke enig at det bare er å være konsekvent. Og jeg ler virkelig ikke av menn som påstår at ekte mannfolk lager guttebarn.

Så, jeg klarer ikke å la det fare. Holde munn. Men jeg holder da sutringen stort sett til bloggen. Ikke direkte, der og da. Og det er vel bra? Er det ikke?


Hva med deg, henger du deg opp i betydningen av metaforer og innarbeidede fraser?
  

Ingen kommentarer: