mandag 17. mars 2014

Der

Jeg fryser. Jeg har ullteppe og dyne. Pysjbukse, ulltrøye og hettegenser. Men jeg fryser likevel. Selv om kroppen koker. Verker. Jeg lukker øynene, tenker at jeg må ligge stille. Men klarer det ikke. Snur meg. Igjen og igjen.

Og hele tiden disse lydene. Noen som løper. Som lukker døra til naborommet. Vaskemaskinen som piper, og åpnes. Ikke bråk. Bare vanlige lyder.

Så jeg gir opp og går ut til dem. Tar med meg dyna og setter meg i sofaen. - Forstyrrer vi? Spør han. - Neida, svarer jeg. Lyver. Skulle ønske at han kunne ta henne med ut. At jeg kunne få være alene. Men det sier jeg jo ikke. I stedet legger jeg med ned.

Og der. Ved siden av han som leser avis. Mens han ser på hun som forsøker å styre en dukkevogn mellom to stoler. Med fotballkamp på TV. Der. Oppå en vott som egentlig hører til i kurven i gangen. Det er jo der jeg sovner.


7 kommentarer:

TreTette sa...

Ååå..så uendelig godt å høre at jeg ikke er den eneste som tenker "skulle ønske han kunne ta dem med ut" - får litt dårlig samvittighet for den :) Og så heldig du er som sovner, der, i sofaen. Det går ikke i dette huset. ikke før jeg har landet kommer de hoppende, kravlende, ålende, en etter en. :)

Håper du ikke er syk igjen? I så fall, god bedring! :)

Her på Sandaker sa...

TreTette: (hm, rotet litt med kontoene damen?hehe) Vet du, jeg fikk faktisk ligge helt i fred;) Det er så trygt å sove slik, med kjente lyder rundt seg. Men, det jeg egentlig ønsket var absolutt å få være alene og få litt ro, og synes synd på meg selv. For jepp, syk igjen. Eller, fortsatt. Influensa, bihulebetennelse...febervondt i ledd jeg ikke engang visste eksisterte. Du kjenner vel situasjonen? Og du, jeg synes ikke vi skal ha dårlig samvittighet for å tenke slik!

To Pluss Tre sa...

Ingen grunn til dårlig samvittighet for å tenke sånn!! Ingen ting mer frustrerende enn å være syk og vite at man burde sove men ikke få det til... Men når du først sovnet så hørtes det jo litt koselig ut da, der midt oppi familien og hverdagslydene og varmen og alt sammen :-) God bedring til deg!

Her på Sandaker sa...

To Pluss Tre: Ja, det var akkurat det, det var jo midt i alt sammen som var det riktige;) Tusen takk for bedringsønsker!

Kirsti sa...

Jeg skulle ønske han tok med lillemann ut selv om jeg ikke er syk jeg... Skulle gitt mye for faktisk å få sovet de timene ekstra den morgenen i helga det er min tur til å holde senga.

God bedring.

EventyrElin sa...

Ja, du jeg kom visst i skade for å kommentere med den gamle, syns blogger sin oversikt over bloggoppdateringer er førti ganger bedre enn den nye så da logger jeg inn av og til. Og glemmer bort at jeg har gjort det før jeg spretter videre :)

Åå, syk igjen? Og bihulebetennelse som gjør. Så. Vondt... Syns denne sorten var så langvarig, og hard. Mannen har ligget strak oppe på rommet (han får faktisk være i fred, han) i to dager, og det er ikke ofte han er sengeliggende. Har du rhinox-tabeletter eller noe annet slimoppløsende? Masser bihulene, kjøp nesehorn (skyller saltvann), forsøk å hold det åpent. Og syns fryktelig synd på deg selv, det er berettiget. Når det kjennes ut som om tennene i overmunnen faller ut...nei, huff.. God bedring!!

Hege Holen Paulsrud sa...

Masse god bedring!
Jeg må låse soveromsdøra, legge to dyner opp over ørene og putte i propper - DA kan det hende at jeg får til å sove på slike dager..
Håper du blir raskt bedre! (selvom det blir fine tekster når du er syk også ;) )
Hege